نود و ششمین روز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی با مقاومت فلسطینیان نوار غزه ادامه دارد و کارگران روزمزد هم با وجود از دست دادن منابع امرار معاش و آوارگی از جایی به جای دیگر راه حل‌هایی موقتی برای کسب درآمدناچیز پیدا کرده‌اند.

مقاومت کارگران فلسطینی در هفدهمین سال محاصره و نود و ششمین روز جنگ

 گروه اقتصاد بین الملل سازمان، «از همان روز اول جنگ منبع درآمد روزانه خود را از دست دادم و در این مدت زیر بمباران‌ها و تهدیدهای بی وقفه اسرائیل از محل زندگی در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه تا شهر رفح در جنوب نوار غزه چندین بار با خانواده از جایی به جایی دیگر کوچ کرده‎‌ایم»؛ این را  أیوب خزیق یک کارگر اهل منطقه تل الهوا در شمال شهر غزه گفت. کارگران روزمزد فلسطینی به دلیل تداوم تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه برای چهارمین ماه متوالی و از دست دادن منابع درآمد روزانه خود که منجر به تشدید رنج  آنها شده است، در شرایط سخت اقتصادی و انسانی به سر می‌برند و توانایی تهیه غذا برای فرزندان و خانواده خود ندارند.

  جنگ علیه نوار غزه که از هفتم اکتبر گذشته آغاز شد، به دلیل بمباران ساختمان‌ها، تأسیسات و برج‌های غیرنظامی، مغازه‌ها، شرکت‌ها و مراکز مختلف اقتصادی و دفاتر تجاری باعث وخامت همه جنبه‌های زندگی مردم غزه و اقتصاد آنجا شده است. به گفته مقامات فلسطینی، برآوردهای اولیه از خسارت‌های مستقیم نوار غزه در نتیجه تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی بالغ بر حدود ۱۲ میلیارد دلار است و خسارات وارده به بخش بازرگانی این منطقه با بمباران مناطق تجاری به حود ۶۵۰ میلیون دلار رسیده است.  کارگران بخش‌های مختلف در نوار غزه از جمله ده‌ها هزار کارگر روزمزد (که به تأمین معاش روزانه خود از طریق درآمد روزانه وابسته بودند) با شرایط سخت و گوناگون ناشی از جنگ روبه رو هستند. اسرائیل افزون بر تجاوز نظامی، گذرگاه‌های منتهی به نوار غزه را نیز مسدود کرده و مانع ورود کمک‌های بشردوستانه، دارو، مواد غذایی  و کالاهای اساسی شده که این نیز مانع از دست رفتن درآمد روزانه آنها شده است. موضوع آوارگی  اجباری قریب به دو میلیون نفر از جمع دو میلیون و ۳۰۰ هزار  نفری جمعیت نوار غزه از استان‌های شمالی و مرکزی به سمت جنوب نوار غزه نیز در از دست رفتن درآمد روزانه غالب فلسطینیان تاثیرگذار بوده است. سازمان ملل متحد نیز ماه قبل هشدار داد که بیش از ۵۷۰ هزار نفر، یعنی تقریبا یک چهارم ساکنان نوار غزه بر اثر جنگ به شدت گرسنگی می‌کشند، زیرا مقادیر کافی مواد غذایی به غزه نمی‌رسد. 

  خزیق کارگر فلسطینی که در یک فروشگاه لوازم  و تشریفات عروسی کار می‌کرد، می‌گوید: اسرائیل در بمباران‌های دو ماه پیش مغازه‌ای را که وی در آن کار می‌کرد در منطقه الشجاعیه در شرق شهر غزه ویران کرد تا آخرین امیدش برای بازگشت به زندگی عادی پس از پایان جنگ بر باد رفته باشد. وی می‌گوید: درآمدم قبل از جنگ هم برای خانواده پنج نفری ما کفایت نمی‌کرد، اما با تجاوز نظامی اسرائیل همین منبع درآمد ساده را هم از دست دادیم  و آوارگی و جابجایی‌های مکرر در سایه کمبود شدید کمک‌های بشردوستانه و نبود مواد غذایی و افزایش پنج برابری قیمت‌ها اوضاع را به مراتب دشوارتر کرد. کرم ابوجلهوم، دیگر شهروند فلسطینی است که از ابتدای تجاوز نظامی اسرائیل در معرض مشکلات بدتری قرار دارد. او به عنوان خیاط در یکی از کارگاه‌های محلی در شهر غزه کار می‌کرد که به دنبال تجاوز نظامی اسرائیل و قطع برق این منطقه کارش را از دست داد و به دنبال آن هم به اجبار به شهر دیر البلح در مرکز نوار غزه کوچ کرد و کارگاهشان هم در آتش بمباران‌های اشغالگران سوخته است.  وی در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: در واقع اقتصاد در نوار غزه از ۱۷ سال پیش تاکنون با محاصره این منطقه فروپاشیده است. بازارها به دلیل تبعات محاصره و تضعیف قدرت خرید شهروندان دچار رکود بوده، اما تجاوز اسرائیل تیر خلاص بود هزاران نفر کار روزانه خود را که با آن امرار معاش می کردند از دست دادند. این شهروند فلسطینی گفت :وضعیت نوار غزه در حالی که کارگران هیچ راهی برای بازگشت به سر کار خود ندارند و چشم اندازی از پایان جنگ وجود ندارد، سخت‌تر شده است.

  برخی از کارگران روزمزد به یافتن راه‌حل‌های موقتی برای کمک به رفع نیازهای خانواده‌هایشان روی آوردند، تعدادی از آنها شروع به فروش کمک‌های بشردوستانه ناچیز خود برای خرید بقیه نیازهای ضروری کردند، در حالی که اغلب هم مجبورند در صف‌های طولانی بایستند تا قوت روزانه خود را تامین کنند آن هم اگر تمام نشود و گرسنه بمانند. وی با بیان اینکه جمع آوری هیزم و روشن کردن آتش و پختن غذای ساده یا نان در خیابان‌ها به شغل خیلی از مردان تبدیل شده است، گفت البته همه این کارها بی فایده است و نمی‌توانند حداقل‌های اولیه را فراهم کنند. جامعه جهانی چرا سکوت کرده سامی المعمصی، رئیس اتحادیه کل کارگران فلسطینی در غزه نیز می‌گوید تجاوز بی وقفه اسرائیل باعث شده خیلی از کارگران کارشان را از دست بدهند و به تبع آن درآمدی ندارند یا به دلیل سیاست اسرائیل در آوارگی اجباری از مناطق مختلف استان‌های غزه کارشان را از دست دادند العمصی افزود: مشقت کارگران غزه با جنگ آغاز نشده بلکه از ابتدای محاصره نوار غزه در ۲۰۰۴ با آن دست و پنجه نرم می کردند و حالا جنگ اوضاع را وخیم کرده نرخ بیکاری قبل از جنگ به ۴۷ درصد می‌رسید و در بین جوانان تا ۷۵ درصد بوده است و بیش از ۶۰ درصد خانواده‌های کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کردند که با جنگ همه آنها به زیر خط فقر رسیدند.

  این مسئول فلسطین از جامعه بین المللی و کشورهای عربی خواست با پذیرش مسئولیت خود به سکوت در برابر جنایات اسرائیل پایان دهند و بر این رژیم برای توقف تجاوز و افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه فشار آورند تا از رنج ملت فلسطین و وخامت روز افزون اوضاع اقتصادی این منطقه کاسته شود. این در حالی است که وضعیت سایر کارگران یا کارمندان در نوار غزه نیز بهتر از این نبوده است. کارمندان دولت حماس که اصلا در این مدت جنگ حقوقی دریافت نکرده‌اند و کارمندان تشکیلات خودگردان هم تنها بخش کمی از حقوق خود را در همان دو ماه اول جنگ دریافت کردند اما اقدام رژیم صهیونیستی در به سرقت بردن درآمدهای مالیاتی رام الله باعث شده پرداختی به آنها هم قطع شود. پایان پیام/  

دیدگاهتان را بنویسید